top of page

Milexia - Verkoopprocessen transformeren in een meertalige omgeving met Microsoft Dynamics 365

  • Foto van schrijver: Digital Hive
    Digital Hive
  • 25 mrt
  • 3 minuten om te lezen

ree










Uitdaging

Milexia is een Frans bedrijf dat gespecialiseerd is in hightech elektrische componenten, gebruikt in consumentenelektronica, medische en wetenschappelijke apparaten, militaire en ruimteverkenning. Milexia breidde de afgelopen jaren hun activiteiten uit en werd geconfronteerd met een aantal belangrijke operationele uitdagingen:


  • De behoefte aan een uniform verkoopproces, ondersteund door een CRM-systeem, dat als centrale bron van waarheid kan dienen, van lead tot cash.

  • Integratie van activiteiten in 5 landen met verschillende datamodellen, werkwijzen en wettelijke vereisten, en tegelijkertijd voorbereidingen treffen voor toekomstige uitbreiding en onboarding van overnames en strategische partnerschappen.

  • Het ontbreken van een CRM-systeem in drie van de vijf landen, verergerd door het gebruik van verschillende ERP-systemen, zorgde voor problemen in groepsrapportage en zichtbaarheid van de pijplijn. De behoefte aan één uniform en consistent datamodel was cruciaal voor effectieve cross-country analyse en strategische afstemming.


Strategische CRM-selectie en -planning

Digital Hive werd in de beginfase van het project aan boord gehaald. Tijdens de eerste fase hielpen we Milexia bij het nemen van strategische CRM-beslissingen die aansloten bij hun langetermijngroei en operationele doelen. Om dit te bereiken, werkte onze consultant samen met het interne team van Milexia op de volgende gebieden om hun behoeften te verzamelen en de RFP op te stellen.


Analyse en platformselectie

  • Het uitvoeren van uitgebreide bedrijfsanalysesessies met de afdelingen Verkoop en Marketing om 41 cruciale verkoopfunctionaliteiten en 26 marketingvereisten te identificeren waaraan het CRM zou moeten voldoen.

  • Een benchmarkanalyse uitvoeren van toonaangevende CRM-platforms (Salesforce, Microsoft Dynamics 365 en SAP CRM) om de beste match voor Milexia's behoeften te evalueren. Op dezelfde manier werden meerdere marketingplatforms geanalyseerd (ClickDimensions, Lemlist, Hubspot)

  • Naar aanleiding van onze benchmarkanalyse hebben we Microsoft Dynamics 365 grondig onderzocht om er zeker van te zijn dat het aan alle vereisten voldeed voordat we het definitieve platform selecteerden.


RFP-ontwikkeling en partnerselectie

  • Het opstellen van een gedetailleerde Request for Proposal (RFP) op basis van de inzichten die tijdens de analysefase zijn verzameld. Deze werd gedeeld met potentiële MS Dynamics-implementatiepartners.

  • Milexia assisteren bij het evalueren van potentiële implementatiepartners en het begeleiden van het selectieproces om de meest capabele partner voor hun behoeften te identificeren.


Toezicht op de implementatie en strategische begeleiding

Tijdens de implementatiefase van het project werd de rol van Digital Hive uitgebreid met het beschermen van de belangen van Milexia en het verzekeren van succes door het bieden van:


Stakeholdermanagement

  • Faciliteren van effectieve communicatie tussen Milexia's interne teams en de externe implementatiepartner. Dit zorgde voor afstemming en duidelijkheid in alle projectactiviteiten.


Escalatiebeheer

  • Proactief omgaan met uitdagingen en escalaties, zoals de complexiteit van gegevensmigratie, door het ontwerpen van collaboratieve oplossingen met de ondersteuning van de technische services van Microsoft.


Scope en projectmanagement

  • Toezicht houden op projectmijlpalen, de projectplanning en het projectbudget bewaken en ervoor zorgen dat de resultaten voldoen aan de kwaliteitsnormen en de strategische doelstellingen van Milexia.


Resultaten

De succesvolle implementatie van Microsoft Dynamics 365, geïntegreerd met ClickDimensions Marketing Automation, wordt momenteel uitgerold in de huidige Milexia-landen. Dit platform zal Milexia in staat stellen om hun doelen te bereiken en zich voor te bereiden op de toekomst. Er zal niet alleen een gecentraliseerd en duidelijk dashboard zijn voor sales pipeline management, maar Milexia zal ook klaar zijn om naadloos nieuw verworven bedrijven aan boord te halen en hun activiteiten uit te breiden met een consistente aanpak.


De vroege betrokkenheid en uitgebreide ondersteuning van Digital Hive zorgden ervoor dat Milexia de juiste CRM-oplossing selecteerde en hun strategische belangen beschermde tijdens de implementatie. Door sterke stakeholdercommunicatie, proactief escalatiebeheer en gedisciplineerd scopebeheer te faciliteren, toonde Digital Hive zijn waarde als een vertrouwde strategische partner. Deze collaboratieve aanpak legde de basis voor operationeel succes en schaalbaarheid op de lange termijn.

 
 
 

Opmerkingen


bottom of page